ΧΑΡΤΑΕΤΟΙ

Ξέρεις τι μου είπε ο παππούς μου κύριε;Τι σου είπε;Να ,πως άν πάνω στον αετό σου βάλεις ένα σημείωμα με τις λύπες ή τα πράγματα που σε στενοχωρούν και πετάξεις τον αετό τότε ο ουρανός θα πάρει μακρυά τις λύπες αυτες.Μπα;Κιεσυ το έκανες;Ναι ,σε ένα μικρό χαρτάκι εγω κι ο αδελφός μου γράψαμε τα πράγματα που μας στενοχωρούν ,κολήσαμε το χαρτάκι πάνω στον αετό και χτες τον πετάξαμε.Εσύ κύριε το έκανες αυτό;

Χαμογέλασα κοιτάζοντας τη μικρή φίλη μου και ταυτόχρονα μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου πέρασε απο μπροστά μου η <<καθαρά Δευτέρα>> των παιδικών μου χρόνων ,τότε που πηγαίναμε να πετάξουμε αετο ,τότε που κοίταζαμε ψηλά τον ουρανό να δούμε ποιός αετός θα έφτανε ψηλότερα.

Η φίλη μου είχε δίκιο.Αυτο που μου ανέφερε είναι μια παλαιά παράδοση που εφαρμόζονταν στην Ελλάδα.Απότι έμαθα (απ τη φίλη μου) υπάρχουν ακόμα και σήμερα έλληνες που θυμούνται την παράδοση και τη μεταφέρουν στα παιδιά τους ή στα εγγόνια τους.Ομως θα πρέπει να πούμε πως αυτο το έθιμο όπως και γενικότερα ο αετός έχει τη βάση του στους ασιατικούς λαούς όπου σε διαφορες θρησκευτικές εκδηλώσεις έφτιαχναν αετούς με διαφορετικά σχήματα και πρόσωπα.Πάνω σαυτούς τους αετούς έγραφαν σημειώματα με τις επιθυμιες τους ή τις φοβίες τους και νόμισαν πως πηγαίνοντας ο αετός ψηλά στον ουρανό θα γίνονταν πραγματικότητα τα όνειρά τους.Σε άλλους αετούς έδεναν διάφορα κρόταλα νομίζοντας πως με το θόρυβο που θα έκαναν ,καθώς ο αερας θα χτύπαγε τον αετό, θα έδιωχναν τα κακά πνεύματα.

Με την διευκόλυνση του εμπορίου την επικοινωνία των λαών ο αετός έγινε γνωστός στην ευρώπη και φυσικά και στην Ελλάδα.Οι πόλεις στις οποίες υπήρχε λιμάνι ήταν και οι πρώτες που έφεραν αετό.(π.χΚωνσταντινούπολη,Σμύρνη).Τη λέξη αετός μπορούμε να τη συναντήσουμε και ως <<τσέρκένια>> ή <<ουτσουρμάδες>> ή <<ψαλίδα>>ή <<φυσούνα>>.

Ο γνωστός λαογράφος Λουκάτος αναφέρει πως ο Αρχύτας σε πειράματα αεροδυναμικής χρησιμοποίησε τον αετό αλλά μας πληροφορει πως στο μουσείο της Νάπολης υπάρχει αγγείο που παρουσιάζει μια κοπέλα να κρατάει το νήμα ενός αετο.

Οταν μιλάμε για αετό πάντοτε υπάρχει στο μυαλό μας και η εικόνα του βιβλίου φυσικής που παρουσιάζει το Βενιαμίν Φραγκλίνο στο σχετικό πείραμα διαπίστωσης του ηλεκτρισμού της ατμόσφαιρας αλλά και του cody ο οποιος διασχίζει το στενό της Μάγχης με τη βοήθεια αετού.

Κάποτε είχα διαβάσει και μια μελέτη η οποία προσπαθούσε να συνδιάσει το πέταγμα του αετού με την αιώνια προσπάθεια της ψυχής να ενωθεί με το θείο.Απόψεις,μελέτες,γνώμες και άλλα πολλά υπάρχουν εν αφθονία .Εξαρτάται τι θέλει να πιστέψει κανείς.

Το σίγουρο, για μένα, είναι πως φέτος θα ακολουθήσω το παράδειγμα της μικρής φίλης μου…

Published in: on Φεβρουαρίου 13, 2007 at 1:05μμ  2 Σχόλια  

The URI to TrackBack this entry is: https://8848m.wordpress.com/2007/02/13/xartaetoi/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 ΣχόλιαΣχολιάστε

  1. Χαρταετός!!!

    Στίχοι: Βασίλης Μπουσιώτης
    Μουσική: Απόστολος Καλδάρας
    Πρώτη εκτέλεση: Δημήτρης Μητροπάνος

    Τώρα μην ψάχνεις για εξηγήσεις,όλα τα βλέπω ανθρώπινα
    ακόμα πιο πικρό το δάκρυ αν μού΄δινες θα τό΄πινα
    τώρα μην ψάχνεις για εξηγήσεις, όλα τα βλέπω ανθρώπινα
    και άλλο σφάλμα πιο μεγάλο αν έκανες θα τό΄σβηνα

    Εγώ είμ΄ένας χαρτετός κι όσο ψηλά ανεβαίνω
    τόσο καταλαβαίνω και τόσο συγχωρώ
    εγώ είμ΄ένας χαρταετός και απ΄τ΄ουρανού τα βάθη
    τ΄ανθρώπινα τα λάθη τα βλέπω και γελώ

    Στης Κυριακής μου το σακάκι σε είχα το γαρύφαλλο
    όμως παράπονο κανένα που μ΄έριξες σε ύφαλο
    στης Κυριακής μου το σακάκι σε είχα το γαρύφαλλο
    τώρα μην ψάχνεις για εξηγήσεις,μην ψάχνεις σε παρακαλώ

    Εγώ είμ΄ένας χαρταετός κι όσο ψηλά ανεβαίνω
    τόσο καταλαβαίνω και τόσο συγχωρώ
    εγώ είμ΄ένας χαρταετός και απ΄τ΄ουρανού τα βάθη
    τ΄ανθρώπινα τα λάθη τα βλέπω και γελώ..

    Σου αφήνω ενα παλιό τραγούδι για το «Χαρταετό»..ελπίζω να σου αρέσει.

  2. feggaroskoni σευχαριστω για το τραγούδι.πραγματικά ταιριάζει με το κείμενο.Που το θυμήθηκες;


Σχολιάστε

