ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ Ο ΝΟΜΟΘΕΤΗΣ

Δεν είναι βέβαιο αν ο Λυκούργος υπήρξε στην πραγματικότητα ή ήταν μυθικό πρόσωπο.Ο βασικός βιογράφος  του ο Πλούταρχος εκφράζει τις αμφιβολίες του (περί Λυκούργου του νομοθέτου καθόλου μεν ουδεν εστιν ειπιν αναμφισβήτητον)

Παρόλαυτά υπάρχουν διαφορετικές  απόψεις για την εποχή που έζησε:

  • Μπορεί να έζησε στα χρόνια του Ιφιτου δηλαδή  την εποχή που καθιερώθηκε η ολυμπιακή εκεχειρία
  • Ισως πάλι να έζησε πριν τους ολυμπιακούς αγώνες
  • Ο Τίμαιος κάνει λόγο για δυο Λυκούργους οι ενέργειες των οποίων αποδίδονται σε ένα πρόσωπο
  • Ο Ξενοφών πάλι μας λέεει ότι έζησε στα χρόνια των Ηρακλειδών εννοώντας ίσως στα πρώτα χρόνια της Σπαρτιατικής πολιτείας

Αν προσπαθήσουμε να δούμε σε βάθος το γενεαλογικό του δένδρο θα δούμε πως έχει καταγωγή βασιλική .Ετσι κατάγεται από το μεγάλο Σόο-Ευρυπών-Πρύτανι-Εύνομο.Πατέρας του λοιπόν ο Εύνομος και αδελφός του ο Πολυδέκτης.Αρα έχουμε  να κάνουμε με ένα άτομο που παρότι είχε βασιλικό αίμα και όπως θα δούμε παρακάτω μπορούσε να γίνει διάδοχος  ,τελικά  δεν τον έκανε.

Η εποχή του χαρακτηρίζεται από έντονες αναταραχές.Ο πατέρας του έχασε τη ζωή του λόγω της έκρυθμης κατάστασης αλλά και ο αδελφός του.Η γυναίκα του αδελφού του όμως  (η οποία περίμενε παιδί) ζήτησε από το Λυκούργο να ζήσει μαζί της ,να σκοτώσουν το παιδί και να γίνει αυτός βασιλιάς.Ομως ο Λυκούργος δε δέχτηκε.Το παιδί του αδελφού του γεννήθηκε και ονομάστηκε Χαρίλαος.

Για να αποφύγει  τις προστριβες με τη γυναίκα του αδελφού του η οποία άρχισε να τον κατηγορεί ότι ήθελε να σκοτώσει το Βασιλιά Χαρίλαο αποφάσισε να φύγει.Ετσι πήγε στην Κρήτη ,στη Μ.Ασία ( λένε ότι για πρώτη φορά τα ομηρικά έπη ολοκληρωμένα ήρθαν στην Ελλάδα από το Λυκούργο),Αίγυπτο (από την οποία πήρε στοιχεία από την ιδιαίτερη κάστα των πολεμιστών),Ιβηρική μέχρι και Ινδία.

Εδώ θα αναφέρω δυο σκέψεις του Λυκούργου οι οποίες  δεν είναι και πολύ γνωστές αφού ο Λυκούργος και γενικότερα η Σπάρτη έχουν  τοποθετηθεί απο τους άσχετους στο αντιδημοκρατικό στρατόπεδο.

  • Οπως στον άνθρωπο έτσι και στην πόλη βασικός παράγοντας προόδου έιναι η ηθική τάξη και η εσωτερική ηρεμία
  • Μια από τις βασικές ρήτρες ήταν  ακριβώς  αυτή η έννοια της ρήτρας.Ρήτρα σημαίνει προφορική συμφωνία γιατί η πρόοδος της κοινωνίας βασίζεται στα ήθη,στην αγωγή,στην παιδεία  στην ελεύθερη βούληση κι όχι στον καταναγκασμό

Ελεύθερη βούληση κι όχι καταναγκασμό , χιλιάδες έτη φωτός  μπροστά απο εμας!(και βέβαιαν έχοντας την προαίρεσιν δεσμόν ισχυροτέρον της ανάγκης)

Ο Λυκούργος επέστρεψε και αφού πρώτα πήγε στο μαντείο των Δελφών  και πήρε θετικό μύνημα  άρχισε το νομοθετικό έργο του.Ο πλούταρχος λέει πως υπήρχε ανισότητα και πως ο πλούτος ήταν μαζεμένος στα χέρια λίγων.Στην πόλη άρχισε να μαζεύεται αρκετός πληθυσμός από την ύπαιθρο  άποροι και ακτήμονες.Ο  λαός ίσως προσδοκούσε κάτι ή κάποιον να τον οδηγήσει κάπου αλλού.Μια καλύτερη κοινωνία.Γιαυτό και η προσωπική μου άποψη είναι πως ο Λυκούργος δεν ήταν μυθικό πρόσωπο αλλά παραγματικό.Είναι αυτός  που δημιούργησε για πρώτη φορά την πρώτη συλλογική κοινωνία μια κοινωνία στην οποία δεν υπήρχε το ατομικό συμφέρον αλλά το συλλογικό.Μια κοινωνία στην οποία ο καθένα μπορούσε να δανειστεί ότι ήθελε από τον συμπολίτη του και να του το ξαναεπιστρέψει μια πρωτοπωριακή κοινωνία στην οποία κατέστησε όπως μας λέεει και ο Θεόφραστος τον πλούτο άπλουτο.

Τα προβλήματα της Σπαρτιατικής κοινωνίας άρχισαν να εμφανίζονται αργίετρα όταν ο Αγις και πολύ περισσότερο ο Λύσσανδρος έφεραν με τον τρόπο τους το χρήμα.

Οσο για το αν υπήρξαν αντιδράσεις;Το γεγονός πως κάποιος Αλκανδρος  τον χτύπησε με ραβδί και τουβγαλε το μάτι πιθανόν να αντικατοπτρίζει τις γενικότερες αντιδράσεις.(για να θυμούνατι αυτό το γεγονός έφτιξαν ναό αφιερωμένο στη θεα Αθηνά Οπτιλλέτιν).

Οταν γέρασε πιά μάζεψε τους έφορους και το λαό και ζήτησε  απ αυτούς να του ορκιστούν πως δε θα αλλάξουν τη νομοθεσία αν δεν φέρει χρησμό  ο ίδιος αυτοπροσόπως απ το μαντείο των Δελφών.Ο χρησμός του μαντείου ήταν αυτός που έπρεπε δηλαδή πως η νομοθεσία ήταν σωστή   αλλά ο Λυκούργος δεν επέστρεψε ποτέ θέλοντας μαυτό τον τρόπο να συνεχίσει να υπάρχει η δέσμευση των πολιτών του απέναντί του.

Ο μεγάλος Λυκούργος πέθανε από ασιτία  θέλοντας με τον τρόπο του και το θάνατό του να δηλώσει πως ακόμα και ο θάνατος έχει πολλά μυνήματα ,θέλοντας να δεσμεύσει αιώνια τους συμπολίτες του στο αιώνιο όραμα της πρώτης συλλογικής πόλης υπερδύναμης !

Η νομοθεσία του Λυκούργου κράτησε 500 χρόνια !

AddThis Social Bookmark Button

Advertisements
Published in: on Μαΐου 30, 2011 at 8:55μμ  Σχολιάστε  

The URI to TrackBack this entry is: https://8848m.wordpress.com/2011/05/30/lik/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: